Michel Foucault (1926-1984) |
Ludwig Wittgenstein (1889-1951) |
A nemiség,
szexualitás, szüzesség, házasság, szentség ókeresztény „diskurzusai” különösen
alkalmas vizsgálati terepnek bizonyulnak azon kutatók számára, akik a
kulturális kódrendszerek, a politikai-hatalmi viszonyok, az identitás-képzés
tényezőinek kialakulása, változása, és a régieket felváltó új struktúrák
létrejötte iránt érdeklődnek.
E diskurzuselemző munkák, ha olyan nagy erudícióval rendelkező szerzők tollából
származnak, mint Peter Brown, Elizabeth Clark, Averil Cameron, Margaret R. Miles, lényeges tanulságokkal
szolgálnak a patrisztika kutatói számára, ámde éppen eszmei-módszertani
kiindulópontjuk miatt nem segíthetnek az imént megfogalmazott kérdések
megválaszolásában, vagy legalább a válaszok keresésében. A kérdéseink mögött
meghúzódó elvárások a nyelvi fordulat felől nézve egyszerűen értelmetlenek,
hiszen olyasmit keresünk, ami illuzórikus, tudniillik olyan jelentést, amelyet
hitben fogant előfeltevéseink szerint nem mi konstruálunk a nyelvi jelentéseken
keresztül. Ha a világ önmagában jelentésnélküli, akkor nincsen más misztérium,
mint a nyelvi jelentésalkotás végtelensége. Ez mélységesen emberi végtelenség.
Ha a világban nem jelenhet meg más logosz, mint az emberi nyelv, akkor az
emberin túlmutató, sajátos keresztény misztérium tételezése illúzió. Ha minden
intézményt a nyelvünk teremt meg, akkor meddő vállalkozás a házasságot
valamiféle Isten által rendelt intézményként elgondolni. Az olvasó ezért azt
hiheti a jelen blog szövegeiről, hogy semmi közük a filozófiához, mert
kiindulópontju és kérdésfeltevéseim tisztán teológiai természetűek. A kérdező ugyanis
nem az emberi diskurzusok végtelen lehetőségében véli megtalálni a szabadságot,
hanem az emberiben megjelenő nem-emberiben, a testté lett Logosz
végtelenségében.
Misztériumteológiai megközelítés
12-13. századi mozaik, Szicília, Monreale székesegyház |
A
házasság misztériumteológiájának középpontjában a test fogalma áll. A bibliai
elbeszélés szerint az Úr Ádám testének egy részéből formálta meg Évát, majd
odavezette hozzá, és ő így szólt: "Ez végre csont az én csontomból, és hús az én
húsomból! Legyen a neve feleség, mert a férfiből vétetett! Ezért elhagyja a
férfi apját és anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és egy testté lesznek"
(2,23-24). Az egyházatyák felteszik a kérdést, hogy ki mondja az "ezért elhagyja ... stb." mondatot.
Vajon a szöveg a megelőző mondathoz hasonlóan még Ádámnak tulajdonítja ezt is? Ha
Ádám mondja, akkor valamiféle jövendölés? Prófécia, isteni látomás, amelyben
akkor részesült, amikor az Úr álmot bocsátott rá, hogy kivehesse az egyik
oldalbordáját? Az Efezusiakhoz írt levél fényében a mondat sajátos
jövendölésnek bizonyul, mert nem csupán a férfi és a nő házasságára, hanem
Krisztus és az egyház egyesülésére is vonatkozhat.
Amint a férfi feje az asszonynak, úgy a testté lett Ige (Jn 1,14) feje az
Egyháznak. És mert Krisztus, a fő szereti testét, a keresztségben megtisztult,
szeplőtelen és szent Egyházat, a férfinek is úgy kell szeretnie feleségét, mint
saját testét (Ef 5,23-29). A házasságban egy testté lett férfi és nő tehát
önmagát, önnön testét szereti, amikor a másikat szereti. Minthogy a keresztség
által tagjai az Egyháznak, Krisztus testének, egységük a szentségi közösségben
teljesedik be, ahogyan a Teremtés könyvének jóslata mondja: ketten egy testté
lesznek. Nem csupán egymásban, hanem Krisztus és az Egyház egységében (Ef
5,30-33).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése